Pages

Monday, February 21, 2011

نـفـــــســــى أطــــــــيــــــــــــــــــــــــــــــــــــر ........

ساعات الواحد بيبقى نفسه يعمل حاجات مش طبيعية يعنى مثلاً لما تشوف فيلم سوبر مان أكيد ساعتها بتفكر ياااااه لو كنت أقدر أطير زيه وقوى زيه أو لما تشوف فيلم سبايدر مان ياسلام بيبقى الواحد عاوز يدخل يمثل هو الفيلم ويقدر يتنطط أوى كده ويمشى ع الحيط للحظة ممكن نتخيل أن الفيلم ده حقيقة لو سبنا نفسنا مع الفيلم مش بعيد نلاقى أيدينا ورجلينا وتعابير وشنا بتقلد البطل حتى لو ماإتحركناش بس التعبير نفسه بيبقى شبيه باللى ف الفيلم .

 

ناس كتير ممكن تعتبر ده جنون أوشغل عيال طب وماله ما الناس بتلاقى فى خيالها كل الأمنيات العقلانية اللى ممكن تتحقق والخارقة اللى تعتبر خيال يمكن لأن الخيال حر يعنى مثلاً لما حد يكون فرحان أوى يقول أنا طاير من الفرحة ولما حد بينط من مكانه ولو للحظة ف اللحظة دى فعلا بيكون طاير ف الهوا حتى ولو للحظة.


أنا من زماااااان نفسى أطير أه نفسى أطير مش أركب طيارة لأ أنا نفسى جسديا اأطير وفعلا بحاول أطير إستنوا أنا ماإتجننتش أنا بأطير بخيالى وجربوها وشوفوا مقدار الحرية اللى هتحسوه وقد ايه هتعيشوا لحظة هدوء وارتياح نفسى .


اللى عنده إستعداد يجرب يعمل الخطوات اللى جاية:-

أولاً :تصحوا بدرى يعنى مثلا فى حدود الساعة سبعه كده بحيث يبقى فى شمس منورة الدنيا.


ثانياً:إفتحوا الشباك أو البلكونة اللى موجود عندكم ف الأوضة.


ثالثاً:أقفوافى الشباك وغمضوا عنيكم لمدة نص دقيقة وإياك حد يغش ويفتح وإياك حد ينام تانى :) .


رابعاً:إفردوا إيديكوا أيوة زى تيتانيك الله ينور عليكم وخدوا نفس عمييييييق جدا جدا إملوا الرئتين بهوا الصبح الدافى وأنتوا مغمضين .


وأخر خطوة وأهم خطوة التخيل يعنى حد ممكن يتخيل نفسه بينط من فوق البرج وينزل واقف على رجليه حد تانى يتخيل أنه طاير زى العصفورة وهكذا أنا عن نفسى بأتخيل أنى طيارة ورق أه إيه المشكلة طيارة ف الهوا مافيش ليها حدود ولا حد قيد مالهاش خريطة تمشى عليها الهوا اللى بيحركها لا قواعد وظروف ولا عادات ولا أى حاجة تحكمها  الهوا بس اللى مسيطر عليها مقدار مالوش حد من الحرية مش مهم أنى أقدر أطير بجد مش مهم أنى مش هقدر أطير بس المهم إن عندى أمل وبأحلم وبجد بجد بجد بجد

نفـــســــــى اطــــــــــــــيـــــــــــر...........


2 comments:

  1. تصدقي اني قايمة مخصوص من النوم عشان حسيت ان نفسي أطير
    و قلت أدور على صور تصبرني
    فالحج جوجل الله يباركله جانبي على صورتك :)

    ReplyDelete
  2. شكلى هبتدى احب الحاج جوجل :)
    نورتينى واسعدتينى بتعليقك وياريت تزورينى دايما :)

    ReplyDelete